Lähdimme kisaan tietoisena että emme välttämättä pärjää, koska edellisen viikonlopun tuloksena oli että kaikki kaasarimme olivat viallisia  Mutta yksi keskinkertainen oli ja lähdimme reippain mielin kokeilemaan ja tutustumaan uuteen rataan.

Perjantain harjoittelu osoitti että olemme n. 2 sekunttia kärjestä ja huomasimme että ykkös moottorissakin on jotain mätää. Se nyt myös tarkistetaan, puretaan sekä syy selvitetään ja käydään uuden laittajan toimesta kaikki lävitse kaasareidenkin osalta.

Eli kisaan lähdettiin arpomalla kakkos moottorilla joka vasta sisäänajettuna, mutta ei hajuakaan väitystiedoista sekä saimme lainaksi kaasuttajan josta ei täysin selvää varmuutta ollut, mutta toimiva se joka tapauksessa oli.

Saimme hyvin vähän testattua moottoreita, sillä lauantaina ei ollut kuin 1 harjoitusajo 7 minuuttia, aika-ajo , 2 alkuerää ennen finaalia. No huonostihan siinä kävi, olimme finaaliin lähdössä ruudusta 20. (osallistujia oli 29 tai 30). Joel saikin unelma startin, heti lähtösuoran päässä ensimmäiseen mutkaan tultaessa Joel oli sijalla 13. Ja juuri toisen kierroksen alkaessa ensimmäiseen mutkaan tultaessa Joel nousi sijalle 12.

Mutta sitten  repesi, ohitustilanteessa tuli toisen auton kanssa kylkikosketus,  perästä tuli toinen kuljettaja joka törmäsi Joelin takarenkaaseen seurauksella että Joelin auto lähti ilmalentoon seurauksella että se lensi ilmassa vieressä olleen kuljettajan auton yli ja Joelin auto pojan kera tulivat pää alhaalla maahan nopeutta on varmasti ollut lähes 80 km/tunnissa 

Sen jälkeen auto teki 2 volttia ja päätyi päätyvallin, ja joel sinkoutui ulos ja lensi kierimällä valliin 

Tässä kohtaa oma sydän nousi lähes kurkkuun ja pelko oli valtava ja epätoivoinen. Ja kun itse ei voi mennä paikalle ja on pakko seurata toimnettomana sivussa  Joel nousi kuitenkin ylös selkää ja niskoja pitäen kiinni, ja ambulanssi lähti kiitämään paikanpäälle. Kun punainen lippu nousi lähdin juoksemaan paikanpäälle kun Joel oli jo ambulanssin sisällä. Kauhusta sekaisin katsoin poikaani sängyllä, mutta hetken päästä todettiin että ei ainakaan heti havaittu vakavampia vaurioita 

Itse olin varmaan shokissa enemmän kuin poika, mutta onni oli tällä kertaa myötä ja niskatuki pelasti ettei niskat murtuneet, näin sanoivat pelastushenkilökunta. Olin jo hiukan helpottunut ja saimme kyydin omalle autollemme. Ja onneksi vältyttiin pahemmilta henkilövaurioilta 

Auto näytti romuttuvan täysin,  kypärä sekä puku ja hanskat ym menivät rytäkässä.

Muutaman tunnin päästä Kervisten varikkotelttaan tuli Tommi Rautjärvi joka pyytettömästi rupesi paremmin tarkistamaan autoa ja runkoa  Näytti siltä että siitä voisikin saada vielä sunnuntai kisaan tehtyä auton joka toimisi. Ja tärkeintä oli saada Joel nopeasti takaisin radalle jottei tulisi kammoa ajamiseen ja karting ura olisi ohitse. ( Joelista huolehti Rautjärven emäntä) Kiitos hänelle 

Purimme vaurioituneet osat, molemmat olka-akselit, raidetangonpäät, ohjausakselin, ratin, renkaat ja vanteet, ja minä juoksi Jaatisen autolta hakemassa osia vaurioituneiden tilalle. Lasermittaus osoitti että runko ei ollutkaan vääntynyt kuten luulimme. Ja Joel pääsikin radalle testaamaan autoa ennen sen sulkeutumista.

Itseltämme meni lähes puoleenyöhön kun lopettelimme säätämisen Kervisten kera, huh..

 Olimme jo väsyneitä ja päätimme jatkaa aamulla. Itse nukuin huonosti ja meninkin aamulla ennen kukon laulua putsaamaan auton ja vaihdoimme uudet jarrupalat ym. ennen sunnuntai kisaa.

Joel oli reipas kaikesta vastoinkäymisestä huolimatta ja ajoi kuin ajoikin sunnuntain kisa loppuun vaikka auto oli jo kertaalleen peräkärryssä ennen 2 alkuerää. Mutta Kerviset saivat ylipuhuttua Joelin takaisin kisaan  Ja lopulta taisimme sijoittua 19 ?

Haluan lämpimästi kiittää meidän puolesta, Nykäsiä Laukaasta, Kervisiä Varkaudesta, Kokko Seppoa Jyväskylästä, Jämsän äijistä ” artsia”?, sekä erirtyiskiitos autamisestamme Rautjärville Jyväskylästä 

tässä oli mekaanikko Iskä Roopen ajatuksia

Joelin mietteitä viikonlopusta : Muuten kivaa, mutta kisat meni pieleen..kolarista kuulemma ei kommentoitavaa..että vähäsanaisuus kuljettajalla jatkuu, halusi vielä itse kiitosta antaa Rautjärville ja Kervisille 

Äiti joka kotona huolesta sekaisin kiittää tukijoita ja auttavia henkilöitä kisapaikalta kovasti, erityis kiitokset Rautjärven äidille  ja kyllä Kervisillä on varmaan ihmettelemistä meidän poikien kanssa  Kiitti Mika & Jesse. Sain takaisin kunnossa olevat ukkelit, jotka piti laittaa heti saunaan, ihonvärin selvittämiseksi 

 

Huomio 13.9.2011 päätin tarkistuttaa vanhan rungon oikein tarkasti. Ja havaitsimme kun vaihdoin toisenkin olka-akselin että auto ei olekkaan kiero. Eli tämä tarkistus suoritettiin Jyväskylän Karting centerin toimesta kolmen henkilön läsnäollessa ja apuna. Auto tarkistettiin suoralla alustalla vaaterissa, erilaisin mittaustoimenpiteillä. Se mitattiin ristimittauksilla, keulan kunigaspulteista mitattuna taka-akseliin nähden, lasermittauksin ym joilla varmistettiin että auto todellakin on suora.

No mitä opimme tästä. Sen että ainakin seuraavaksi ei hötkyillä, vaan ekaksi tutkitaan ja kunnolla!!! syy miksi oletimme auton olevan kiero, oli se että vääntyneet olka-akselit antoivat erillaisen mielikuvan asialle. Mutta nyt ne uudet, ja raidetangonpäät, sekä ohjaustanko. Ja auto toimii ja pelaa moitteettomasti.

No onpahan autoon uusittu kaikki keulan liikkuvat osat.